4 vragen aan… Brenda Riegman van VanMontfoort

‘Samen (door)ontwikkelen vanuit de praktijk vind ik het waardevolste wat er is’

1. Hoe ben je betrokken bij SEJN?
“Ik ben adviseur bij VanMontfoort, een van de netwerkpartners van SEJN. Ik hou me voornamelijk bezig met methodiekontwikkeling en implementatiebegeleiding. VanMontfoort heeft Ambulante Spoedhulp (ASH) ontwikkeld vanuit Families First. In 2021 is ASH als methodiek ondergebracht bij het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland. De SEJN-leden zijn daarmee eigenaar geworden van de methodiek. Ik begeleid de werkgroep ASH binnen SEJN, samen met SEJN-coördinator Heleen Hamberg. Vanuit VM Training, onderdeel van VanMontfoort, verzorgen we de trainingen ASH. En organisaties kunnen altijd bij ons terecht met inhoudelijke vragen over de methodiek.”

2. Wat zie jij als de meerwaarde van ASH bij SEJN?
“Wat ik mooi vind, is dat de methodiek wordt gedragen en doorontwikkeld door de organisaties en professionals die eigenaar zijn van ASH en het daadwerkelijk uitvoeren. Als lid van SEJN kun je dus ook direct invloed uitoefenen op die uitvoering en doorontwikkeling van de methodiek. Dat is heel waardevol. Op de eerste plaats vanwege de informatie over de uitkomsten, maar zeker óók omdat je met elkaar vraagstukken en thema’s kunt delen. Waar loop je tegenaan, wat kom je tegen in de praktijk, wat zou beter kunnen?”

“Als methodiekontwikkelaar vind ik samen (door)ontwikkelen vanuit de praktijk het waardevolste wat er is. Een methodiek op zichzelf geeft niet op alles wat je tegenkomt in de praktijk een antwoord. Juist door er samen over te sparren, kom je verder.”

3. Kun je meer vertellen over de werkgroep ASH en wat daar op de agenda staat?
“De werkgroep komt elk kwartaal online bijeen. Er doen één, soms twee medewerkers van organisaties die ASH uitvoeren aan mee. Dat zijn teamleiders, gedragswetenschappers en/of gezinsmedewerkers. Samen maken we een jaarplan: wat zijn de thema’s en doelen voor ASH? Op basis daarvan vormen we subwerkgroepen, die elk met een thema aan de slag gaan.”

“In 2023 zijn de thema’s onder andere: de mogelijke erkenning van ASH door de Erkenningscommissie Interventies, het verbeteren van de handleiding, het leren van praktijkervaringen en het organiseren van deskundigheidsbevordering. In 2022 hebben we het ASH-dashboard in BergOp geactualiseerd en verbeterd. Organisaties kunnen zelf kiezen aan welke subwerkgroepen ze meedoen, en met welke collega’s. Zelf ben ik naast voorzitter van de werkgroep ook lid van de subwerkgroep die zich buigt over de doorontwikkeling van de methodiek.”

4. Heb je tot slot nog een boodschap of oproep voor de SEJN-organisaties?
“Een crisis is een kans voor een doorgaans zeer kwetsbaar gezin om te gaan veranderen in de goede richting, om patronen te doorbreken. Als professional moet je daarom snel kunnen acteren. De hele methodiek van ASH is daarop gericht. De methodiek biedt de handreiking voor hoe je informatie verzamelt en analyseert binnen een gezin waar heel veel gaande is, hoe je die weegt en hoe je snel veiligheidsafspraken maakt. ASH helpt bij het snel kunnen beslissen. Het geeft tools voor bijvoorbeeld gesprekken over veiligheid in het gezin met zowel de ouders als de kinderen.”

“Daarnaast doe ik graag de oproep voor de SEJN-leden die ASH uitvoeren, maar nog geen deelnemer zijn van de werkgroep: kom erbij! Het heeft echt meerwaarde om samen de inhoud in te duiken en de methodiek door te ontwikkelen.”

Over VanMontfoort
VanMontfoort is ruim 25 jaar geleden begonnen in de jeugdbescherming als ontwikkelaar van methodieken voor uitvoerend professionals. VanMontfoort is gespecialiseerd in effectieve dienstverlening in het gehele publieke domein. In alles wat VanMontfoort doet, klinkt de ambitie door om het effect te vergroten van het werk van uitvoerend professionals. Dit doet VanMontfoort door middel van onderzoek, organisatieadvies en implementatiebegeleiding.

Over VM Training
VM Training is onderdeel van VanMontfoort en biedt trainingen aan professionals  voor het verder vergroten van (juridische) kennis, het versterken van professionele oordeelsvorming en het opdoen van nieuwe inzichten en vaardigheden.