Haal er méér uit

Hoe kun je de LDJ inzetten om de dataverzameling van je organisatie te evalueren?

Waarom kies je voor bepaalde vragenlijsten?

Elke organisatie of interventie heeft zijn eigen standaard vragenlijsten. Maar heb je je weleens afgevraagd:

❓Waarom gebruiken we een OBVL in plaats van een BPM?

❓Hoe is deze keuze destijds gemaakt?

Waarschijnlijk zijn er goede redenen voor, maar het is belangrijk om te evalueren of die keuzes nog steeds passend zijn.

Wat zijn de meest gebruikte vragenlijsten in de LDJ?

De top vijf meest gebruikte vragenlijsten in de LDJ is:

1️⃣ CBCL 6-18 jaar

2️⃣ OBVL

3️⃣ CBCL 1,5 – 5 jaar

4️⃣ SDQ voor ouders

5️⃣ Exit-vragenlijst Jeugdhulp Ouders 2018

Grote kans dat je bekend bent met deze lijsten!

Welke vragenlijsten worden minder vaak gebruikt?

Ken je ook de minder vaak gebruikte vragenlijsten? Bijvoorbeeld:

➡️ Beknopte Probleemmeter (BPM)

➡️ Verkorte Schaal voor Ouderlijk Gedrag (VSOG)

➡️ Vragenlijst Gezinsfunctioneren Ouders (VGFO)

Deze lijsten worden dus minder ingezet. Vraag jezelf af:

❓Wat betekent dat voor het type informatie dat je verzamelt over de situatie van een cliënt?

❓Krijg je met de huidige vragenlijsten de informatie die je nodig hebt?

Wie zijn de belangrijkste informanten in de LDJ?

Opvallend (maar logisch) is dat de meeste data afkomstig is van ouders:

💡 Ruim 78.000 ingevulde vragenlijsten

💡 Jongeren: Bijna 16.000 afnames

💡 Leerkrachten: 6.800 vragenlijsten

Voor jongeren en leerkrachten worden bijvoorbeeld de YSR, TRF en SDQ ingezet.

Van wie wil je informatie verzamelen?

Bij het evalueren van je dataverzameling is het goed om stil te staan bij de volgende vragen:

❓Van wie wil je informatie hebben?

❓Wie kan iets zeggen over het effect van een behandeling?

❓Van wie heb je al gegevens, en wie zou je vaker moeten bevragen?

Door deze vragen te beantwoorden, kun je je dataverzameling beter afstemmen op wat je echt nodig hebt.