Perspectieven op ‘Veranderen met ambitie’: gedragswetenschapper Lonneke Jansen
Lonneke Jansen, gedragswetenschapper en projectleider lerende beweging bij De Rading Jeugd & Opvoedhulp doet mee aan ‘Veranderen met ambitie – samen lerend op weg naar betere jeugdhulp’. Hoe kijkt zij naar het project, wat maakt het voor haar bijzonder en welk beeld symboliseert voor haar ‘Veranderen met ambitie’?
Mijn perspectief:
Binnen dit actieonderzoek werken we aan het versterken van een leer- en verbetercultuur die van binnenuit gedragen wordt en nog meer verweven raakt met ons dagelijks werk – niet als iets extra’s, maar als iets wat je voelt in hoe we denken, praten en doen.
Wat mij daarin raakt is hoe collega’s, jongeren en ouders zich openstellen en hoe er energie en ‘samen leren’ op gang komt zodra er verbinding, eigenaarschap en ruimte ontstaan. We zien dat duurzame verandering niet ontstaat uit sturing van bovenaf, maar vanuit de intrinsieke motivatie van mensen om te willen verbeteren.
Het begint niet bij oplossingen, maar bij vragen. Het proces is net zo belangrijk als de uitkomst. En juist daarin ligt de kracht.
Dit onderzoek helpt om die beweging te versterken door samen met teams patronen van leren te analyseren: waar zit de energie? Waar houden we onszelf – vaak onbewust – tegen? Door die patronen te herkennen, kunnen we ruimte maken voor reflectie, dialoog en kleine experimenten die het verschil maken.’
Wat ‘Veranderen met ambitie’ voor mij bijzonder maakt, is dat het niet begint bij oplossingen, maar bij vragen. Het proces is net zo belangrijk als de uitkomst. En juist daarin ligt de kracht: samen onderweg zijn naar een organisatie die niet alleen leert over verandering, maar die verandering ook echt uitdraagt.
Mijn beeldkeuze:

Voor mij staat het lege notitieboekje met pen symbool voor het open leerproces waarin we samen onderzoeken wat werkt. Het is nooit ‘af’. We zijn steeds opnieuw op zoek naar wat werkelijk van betekenis is – in het klein én het groot. Het notitieboekje herinnert me eraan om te luisteren, vragen te blijven stellen en samen te leren. Zo kunnen we de hulp aan kinderen, jongeren en hun gezinnen blijven verbeteren.

