Aanpassingen maken ASH-dashboard nog overzichtelijker en gebruiksvriendelijker

16 september 2025

Het ASH-dashboard geeft je inzicht in hoe Ambulante Spoedhulp (ASH) wordt uitgevoerd en wat de resultaten zijn. Om het dashboard nog overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken, hebben we enkele aanpassingen doorgevoerd waar je graag van op de hoogte brengen:

  • Toevoeging van staafdiagrammen voor behandelgetrouwheid (uitvoeringscriteria) en Doelbereik (uitkomstcriteria).
    → Bij de uitvoeringscriteria gaat het bijvoorbeeld om vragen als: is de hulpverlening binnen 24 uur gestart? Is er een hulpverleningsplan opgesteld? Zijn de doelen tussentijds geëvalueerd?
    → Bij de uitkomstcriteria zie je onder meer of de crisis is opgeheven, de veiligheid in het gezin voldoende is en of de basisroutines voor de kinderen op orde zijn.
  • Voor de uitvoeringsaspecten (waar zowel uitvoerings- als uitkomstcriteria onder vallen) is de 80%-richtlijn weergegeven, wat helpt bij de duiding van de resultaten.
  • Het type aangemeld gezin staat voortaan op een apart tabblad, om het overzicht te vergroten.

Met deze aanpassingen sluit het dashboard nog beter aan bij de praktijk en blijft het een helder hulpmiddel om inzicht te krijgen in de kwaliteit van ASH. In het ASH-dashboard zie je bijvoorbeeld hoe vaak de hulpverlening op tijd start, of de veiligheid in gezinnen verbetert en of de gestelde doelen worden bereikt. Het dashboard helpt teams om samen te leren en de kwaliteit van ASH verder te verbeteren. Daarbij zie je de resultaten van je eigen instelling, afgezet tegen de benchmark van alle instellingen die ASH toepassen.

Je vindt het ASH-dashboard in je eigen BergOp-omgeving, via Rapporteren > Dashboards.