Perspectieven op ‘Veranderen met ambitie’: ervaringsdeskundige Tirsa Kroon
Tirsa Kroon doet als ervaringsdeskundige mee aan het realiseren van de ambitie van Ambiq binnen het project ‘Veranderen met ambitie – samen lerend op weg naar betere jeugdhulp’. Hoe kijkt zij naar het project, wat maakt het voor haar bijzonder en welk beeld symboliseert voor haar ‘Veranderen met ambitie’?
Mijn perspectief:
Ik werk sinds 2019 bij ExpEx Amsterdam als ervaringsdeskundige in de jeugdhulp. Ik volgde daar een training waarin ik leerde om mijn ervaringen op een positieve manier in te zetten voor het verbeteren van de hulpverlening voor jongeren.
Bij het project ‘Veranderen met ambitie’ ben ik als ervaringsdeskundige betrokken om zo het perspectief van de jongeren mee te nemen. Ik probeer mensen binnen dit project scherp te houden en de jongeren altijd centraal te zetten, want uiteindelijk hebben we allemaal de ambitie om de hulp die geboden wordt aan jongeren verder/blijvend te verbeteren.
Als ervaringsdeskundige denk ik gelijkwaardig mee. Ik probeer mensen scherp te houden en zet de jongeren altijd centraal.
Elke organisatie in het project heeft zijn eigen onderzoeksvraag, maar de verbindende factor blijft dat zij zich allemaal als lerende organisaties willen ontwikkelen. Zelf ben ik aangesloten bij Ambiq om daar mee te denken over hoe zij de effectiviteit en tevredenheid van hun zorg het beste/fijnste kunnen toetsen bij hun zorgvragers. Zo kunnen zij beter leren van de ervaringen van hun zorgvragers en de zorg nog beter laten aansluiten en verder ontwikkelen.
Wat dit project in mijn ogen uniek maakt, is het laagdrempelige contact waarin we met elkaar zoeken naar mogelijkheden van groei binnen de organisaties. Dit zorgt ervoor dat ik als ervaringsdeskundige gelijkwaardig mee kan denken zonder dat bijvoorbeeld onderzoekers ‘boven’ mij staan. Ik ben niet vanuit een passieve ‘adviesrol’ betrokken, maar denk echt praktisch mee en wissel ideeën uit over hoe de plannen en het actieonderzoek binnen Ambiq vorm krijgen.
Mijn beeldkeuze:

Dit beeld sluit voor mij aan op de lerende organisatie, waarin alle stukjes samenkomen. Niet alleen leren uit boeken en van theorie, maar ook door samen in actie te komen en de handen uit de mouwen te steken. Leren en verbeteren als voortdurende beweging in de praktijk, waarbij de ervaringen van zorgvragers/ervaringsdeskundigen worden gehoord én meegenomen.

