Praktijkverhalen

Hoe werken de SEJN-leden aan het verzamelen en benutten van data uit de Lerende Databank Jeugd (LDJ), aan de meet-, spreek- en verbetercyclus op alle niveaus en aan Ambulante Spoedhulp? In deze interviews met professionals uit de praktijk lees je daar meer over.

René Robins, onderzoeker Avans en projectleider ‘Veranderen met ambitie’: ‘Vanaf de start voel ik de energie en ambitie. We weten de eindbestemming nog niet, maar bepalen samen de koers onderweg. Dat is spannend, maar vooral veelbelovend.’
Lees het verhaal van René.

Martijn van Dam, als veranderkundige betrokken bij het project ‘Veranderen met ambitie’: ‘Grote doelen dwingen je om uit je groef te stappen en samen op zoek te gaan naar wat je nog niet weet.’
Lees het verhaal van Martijn.

Jitske Hoogervorst en Wendy Jaspers van Buro J.A.Z.Z. over Ambulante Spoedhulp (ASH): ‘We zijn al goed bezig met het verder verbreden van de methodiek, het bundelen van kennis en het leren van elkaar.’
Lees het verhaal van Jitske en Wendy.

Tonnie van der Zouwen, als veranderkundige betrokken bij het project ‘Veranderen met ambitie’: ‘Dóen is de sleutel. In actieonderzoek leer je bij elke stap. Zelfs mislukkingen worden zo waardevolle lessen.’
Lees het verhaal van Tonnie.

Ella Tacq en Gerdien Visser over de lerende beweging binnen PMTO: ‘Weten wat het effect is van de behandeling geeft zowel ouders als therapeuten zelfvertrouwen. Ook is het inspirerend om onderdeel te zijn van een groter geheel. Praktijk en onderzoek voeden elkaar.’
Lees het verhaal van Ella en Gerdien.

Bernadette Janssen van Sterk Huis en Olaf Goorden van iHUB over de SCRES: ‘Door de SCRES echt sámen te ontwikkelen, op landelijke schaal en met de praktijk als basis, ligt er nu één gedragen instrument voor scheidingshulp.’
Lees het verhaal van Bernadette en Olaf.

Inge Bastiaanssen, lector Avans Hogeschool en lid van de APO: ‘Als je de participatieve aanpak helemaal doorvoert, ga je nét een slag dieper en draai je het om. Je gaat uit van wat jongeren, ouders en professionals je vertellen, in plaats van wat je zelf wil weten.’
Lees het verhaal van Inge.

Afke Donker, projectleider bij het Nederlands Jeugdinstituut: ‘De kracht van SEJN? Dat je als jeugdhulpaanbieders samen wíl leren en beter worden. Dan hoeft de ander, zoals een gemeente, ook minder te duwen. Omdat hij ziet: het leren en verbeteren is in goede handen.’
Lees het verhaal van Afke.

Andrée Sekreve, adviseur kwaliteit bij Youké: ‘Mijn ervaring is dat teams graag inzicht krijgen in hun resultaten. Als je je verbeterpunten vindt, verbeter je je hulp! Dat motiveert, en het stimuleert ook om de vragenlijsten in te blijven vullen.’
Lees het verhaal van Andrée.

Nina Esmeijer, onderzoeker bij Praktikon en begeleider van de Jongerentafel: ‘In onderzoeksprojecten wil ik de mensen om wie het echt gaat, de jongeren en ouders, zoveel mogelijk betrekken. Soms door hen te interviewen, andere keren door ervaringsdeskundigen te betrekken in de rol van co-onderzoeker of adviseur.’
Lees het verhaal van Nina.

Brenda Riegman, adviseur bij VanMontfoort: ‘Als SEJN-lid heb je direct invloed op de uitvoering en doorontwikkeling van Ambulante Spoedhulp. Dat is heel waardevol. Vanwege de informatie over de uitkomsten, maar óók omdat je vraagstukken kunt delen. Wat kom je tegen in de praktijk, wat zou beter kunnen?’
Lees het verhaal van Brenda.

Maike Willunat, beleids- en kwaliteitsmedewerker bij Combinatie Jeugdzorg: ‘Waren we er als organisatie al klaar voor om organisatie-overstijgend te gaan leren? Het antwoord daarop was ‘ja’. Vanuit het idee dat beide trajecten – het intern én het landelijk benutten van data – elkaar juist een boost kunnen geven.’
Lees het verhaal van Maike.

Jet Nolten, gedragswetenschappper bij Ambiq: ‘Collega’s ervaren meerwaarde van vragenlijsten als je met een goede analyse bij ze terugkomt. Daar hebben ze écht iets aan voor het vervolg. Zo leg je de verbinding en ga je samen steeds meer doen wat werkt.’
Lees het verhaal van Jet.